Original publicat al web OKPATINS, el podeu descarregar aquí.
En un article anterior ja vam tractar alguns aliments poc consumits i/o coneguts dins del món de l’esport i que eren molt interessants des del punt de vista nutricional. Ara aprofundirem en aquest aspecte i destacarem tres aliments més que podem afegir a la llista: les algues, l’umeboshi i el kuzu.
Les algues
Les algues juguen un paper fonamental en la dieta dels europeus. Són un aliment molt nutritiu, ric en vitamines i minerals, i segons els experts amb propietats reductores. Aquesta particularitat fa que sigui un aliment bàsic en les dietes d’aprimament. Són excel·lents com a suplement per persones vegetarianes, ja que, algunes varietats contenen altes quantitats de fibra, ferro i proteïnes. En la majoria dels casos són riques en minerals com el magnesi, el calci, el iode i el potassi. Tenen un elevat contingut de proteïnes i d’hidrats de carboni i un baix contingut d’àcids grassos saturats. Es poden trobar en botigues especialitzades en forma seca (s’han d’hidratar prèviament) o en càpsules com a suplement alimentari.
Les algues més comunes són:
- L’alga Nori, de nom científic Porphyra umbilicales, és una de les algues més consumides en tot el món. És molt rica en provitamina A i destaca el seu poder remineralitzant; ideal per un òptim creixement del cabell i de les ungles.
- L’alga Hiziki es pren amb freqüència com a guarnició i en amanides. És una de les algues més gustoses, tot i que les seves propietats nutricionals no són tant excel·lents com altres ja que la seva composició en vitamines i minerals és inferior a la resta.
- L’alga Kombu és una altra varietat que destaca pel seu poder remineralitzant i el seu elevat contingut en iode. Es caracteritza per facilitar les digestions i disminuir les flatulències. Potencia el gust dels aliments i està en fase d’estudi com a substitutiu de la sal. Es pot bullir i fer servir com a guarnició de carns o peixos; també com a ingredient per guisats, com a complement per amanides o en forma de pols per afegir a les pizzes.
- L’alga Arame destaca per les seves elevades quantitats de calci, fòsfor, iode, vitamina A, B1 i B2. El seu consum afavoreix la circulació sanguínia, la hipertensió o els problemes de goll. Té un sabor dolç i combina molt bé amb tota classe de preparacions culinàries com els vegetals, la carn, el peix o la pasta.
L’Umeboshi
És una pruna japonesa que es fermenta amb sal marina i té propietats sobre l’aparell digestiu i el sistema immunitari. La paraula umeboshi significa pruna deshidratada i és un aliment molt consumit i utilitzat com a medicina en països com la Xina, Korea o Japó, des de fa milers d’anys. Aquest aliment conté dues vegades més de proteïnes i minerals que altres fruites. Són els àcids orgànics presents en la pruna, els que proporcionen beneficis pel nostre organisme:
- ajuden a eliminar l’excés d’acidesa de l’estómac.
- acceleren el moviment intestinal, millorat el restrenyiment (efecte laxant).
- estimulen el funcionament del fetge ajudant a eliminar substàncies de rebuig per l’organisme.
Es pot consumir sol o barrejat amb altres aliments com sopes o salses. Es comercialitza de forma sencera; en pots de vidre o a granel en herbolisteries o dietètiques. També la podem trobar en forma de salsa. Es conserven durant llargs períodes de temps en un pot de vidre ben tancat, en un lloc fresc o a la nevera.
El Kuzu
El “kuzu” és un subproducte que s’obté de l’arrel d’una planta de la família de les lleguminoses, la Pueraria lobata (”radix puerariae”). Creix molt fàcilment en boscos i en camps de Japó i la Xina. Des de fa dècades va arribar als Estats Units des de Japó i, a partir d’aquí, es va generalitzar la seva comercialització. Des de fa temps, aquesta arrel s’utilitza en la medicina tradicional xinesa com a remei contra la febre, el mal de cap i els trastorns intestinals. També és un bon relaxant muscular i un antiespasmòdic.
El kuzu és ric en isoflavones, especialment la daidzeína, coneguda per les seves propietats antiinflamatòries. Igual com altres tipus d’isoflavones, aquestes substancies estan relacionades amb la millora de la circulació sanguínia; per tant, són beneficioses per prevenir malalties cardiovasculars. La gran quantitat de midó present en el kuzu fa que sigui un espessant excel·lent; una cullerada de pols d’arrel, prèviament dissolta en aigua fins a obtenir una textura gelatinosa i sense grumolls, espessarà qualsevol plat com sopes, caldos, purés, papilles… inclòs farciments per pastissos, aportant consistència i suavitat. Per aquestes qualitats, s’utilitza com a substitut de farines en països asiàtics i als EEUU. A més a més, el seu gust neutre permet combinar-ho amb tot. Per obtenir la consistència desitjada, s’aconsella dissoldre el kuzu amb aigua freda (una porció de kuzu per set porcions d’aigua o caldo).
Autora:
Graduada en Dietética y Nutrición (Universitat Ramon Llull, Barcelona)
Postgrado en farmacología, nutrición y suplementación en el deporte
Colaboradora ADNEEC